بخشودگی بیمه ای كارفرمایان خوش حساب
محمدحسن زدا گفت: بر اساس بخشنامه صادر شده، کارگاههایی که به دلایل غیر ارادی از جمله حوادث غیرمترقبه و همچنین تحریمهای ظالمانه و نوسانات نرخ ارز امکان پرداخت حق بیمه را نداشتهاند، میتوانند با...
هیئت وزیران در راستای ارتقا و انتقال دانش کار و فناوری آئین نامه نظام آموزش مهارت و فناوری را تصویب کرد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و در راستای اجرای ماده(21) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه - مصوب 1389- آئین نامه نظام آموزش مهارت و فناوری را تصویب کرد.
بر این اساس، نظام آموزش مهارت و فناوری شامل آموزش هایی است که با هدف ارتقا و انتقال دانش کار و فناوری به هنگام کردن مهارت های شغلی و افزایش مستمر و فزاینده بهره وری در تمامی سطوح تحصیلی مهارت و فناوری به صورت آموزشهای رسمی و آموزشهای تکمیلی بین سطوح و طراحی و اجرا می شود و با استفاده از فناوری های آموزشی روز و ظرفیتهای آموزشی محیط کار، افراد را براساس استاندارد ها و صلاحیتهای شغلی و با تاکید بر اخلاق حرفهای برای احراز شغل ، حرفه و کسب و کار تا سطح مطلوب تربیت می کند.
بر اساس این مصوبه، نظام آموزش مهارت و فناوری مبتنی بر جامعیت و انسجام در سیاستگذاری، برنامه ریزی، گسترش، نظارت و پشتیبانی در تمام سطوح تحصیلی اعم از آموزش های رسمی و آموزش های تکمیلی بین سطوح تحصیلی به گونه ای که نیازهای نیروی انسانی بازار کار را برآورده کند و انعطاف و پویایی لازم متناسب با مقتضیان حوزه های شغلی، شرایط محیطی، بومی و آمایش سرزمین، استعداد و علایق متقاضیان، فناوری و امکانات حال و آینده و تنوع روش های اجرای و نوآوری و همچنین هماهنگی کامل با سیاست های کلان، سند چشم انداز بیست ساله ،برنامه های پنجساله توسعه، نقش جامع علمی کشور و سایر نظام های آموزشی است.
بر این اساس، متقاضیان آموزش مهارت و فناوری پس از طی کردن مراحل نظری و دانش پایه، بخش مهارتی دوره را در محیط کار واقعی و یا شبیه سازی شده زیر نظر مدرسانی که از میان متخصصان و مدیران بخش کار انتخاب می شوند، طی می کند.
براساس این آئین نامه، اهداف نظام آموزش مهارت و فناوری شامل: تربیت و افزایش کارایی و اثر بخشی نیروی انسانی مورد نیاز در بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر براساس استانداردهای شغلی، فرهنگ ارزشی ـ بومی و نیاز بازار کار داخلی و تقاضای بازارهای منطقه ای و بینالمللی متناسب با نظام اشتغال کشور و همچنین اشاعه و نهادینه سازی فرهنگ کسب و کار مبتنی بر استعداد، ذوق، دانش، مهارت، فناوری، تخصص، توانایی و کارآفرینی با رویکرد ارزش های اسلامی و اخلاق حرفهای است.
بر این اساس، توسعه کمی و کیفی آموزش های مهارت و فناوری مبتنی بر پژوهشهای کاربردی و آمایش سرزمین با بهره گیری از ظرفیت بخش های مختلف کشور اعم از دولتی، عمومی، تعاونی و خصوصی با رویکرد تقاضا محور و در تعامل مستمر و موثر با نهادی های بینالمللی و طراحی و تدوین نمونه ها و روش های انعطاف پذیر در آموزش های مهارت و فناوری تقاضا محور از ماموریت های نظام آموزش مهارت و فناوری است.
همچنین براساس این آئین نامه،دوره های آموزش مهارت و فناوری دربخش های دولتی، عمومی تعاونی و خصوصی و در سطوح محلی، ملی، منطقهای و بین المللی طراحی و اجرا می شود. این آموزش ها در حوزههای صنعت، (نفت، معدن، انرژی، صنایع غذایی، فناوری پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و موارد مشابه ) و کشاورزی(شیلات و آبزیان، منابع طبیعی، دامپروری، دامپزشکی، زراعت و باغبانی و موارد مشابه )، خدمات(ورزش، اقتصاد، مدیریت و تجارت، گردشگری، آموزش، نظامی و امنیتی و موارد مشابه) و فرهنگ هنر( امور فرهنگی، رسانه، صنایع دستی، هنرهای تجسمی، سینما، موسیقی تاتر و موارد مشابه ) تعریف می شود.
به منظور هماهنگی بین دستگاه های اجرایی، شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی سازمان ملی مهارت و فناوری با ترکیب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی( رئیس شورا)، رئیس سازمان ملی مهارت و فناوری ( دبیر شورا)، معاون ذیربط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، معاون ذیربط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون ذیربط وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون ذیربط وزیر جهاد کشاورزی، معاون ذیربط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی و رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای تشکیل می شود.
نظرات