جزئیاتی درباره تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش به این پرسش که آیا تعطیلات مدارس در روزهای پنجشنبه در سند تحول بنیادین مورد اشاره قرار گرفته و اساس قانونی دارد، پاسخ داد و گفت: برنامه‌ریزی برای پنجشنبه‌های مدارس به مدیران اجرایی واگذار شده و کارشناسان مشغول بررسی طرح‌های مختلفی در این خصوص هستند که به محض آماده شدن ابلاغ خواهد شد، تاکید وزیر نیز اجرای این طرح از مهرماه امسال است.

به گزارش ایسنا، مهدی نوید ادهم با اشاره به اینکه ساماندهی زمان آموزش در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تاکید قرار گرفته است، اظهار کرد: بر این اساس باید از زمان آموزش برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت به بهترین نحو استفاده کرد.

وی افزود: زمان آموزش، نمودهای مختلفی دارد که کل سال تحصیلی از آغاز تا پایان از جمله آنهاست و البته جای تامل دارد. در همین رابطه می‌توان به تعطیلات گسترده تابستانی اشاره کرد که طول آن حداقل سه ماه است و در برخی استان‌های گرمسیری به چهار ماه‌ و نیم می‌رسد و آسیب‌های آموزشی و تربیتی فراوانی به همراه دارد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری پیرامون تعطیلات تابستانی در حیطه اختیارات آموزش و پرورش نیست، گفت: مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای دارد که بر اساس آن سال تحصیلی از اول مهرماه آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد و خرداد هر سال به برگزاری امتحانات اختصاص پیدا می‌کند.

نوید ادهم افزود: البته پیشنهاد کوتاه شدن تعطیلات تابستانی و حتی شناور شدن آن در طول سال، مطرح است و امیدواریم روزی نمایندگان مجلس این موضوع را در دستورکار خودشان قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه از بعد دیگر، زمان آموزش به مجموع روزهایی که یک دانش‌آموز باید در طول هفته به مدرسه بیاید نیز اطلاق می‌شود، گفت: این زمان می‌تواند پنج و یا شش روز باشد. اکثر کشورهای دنیا بویژه در مقاطع ابتدایی بر اثربخشی پنج روز آموزشی در هر هفته تاکید دارند.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین طول ساعاتی که دانش‌آموز باید روزانه در مدرسه حضور یابد از منظر ساماندهی زمان آموزش اهمیت پیدا می‌کند. ساعات موظفی تعیین شده و بر طبق آن دانش‌آموزان دوره ابتدایی باید 25 ساعت در هفته در مدرسه حضور داشته باشند که در پنج روز ساماندهی می‌شود.

نوید ادهم ضمن تاکید بر اینکه استفاده بهینه از زمان آموزش در جهت تحقق اهداف تعلیم و تربیت یک اصل مهم در فرآیند یادگیری تلقی می‌شود، اظهار کرد: مصوبه "ساماندهی زمان آموزش" شورای عالی آموزش و پرورش نیز بر این اصل مهم تاکید دارد، بنابراین در این زمینه از واژه "تعطیلی" استفاده نکرده است و اگر هم برای پنجشنبه‌ها برنامه رسمی تعریف شده، به منزله فرصتی است که باید برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت از آن بهره برداری کرد.

وی افزود: این تعطیلات "اختیاری" است و می‌تواند فعالیت‌های اردویی، آزمایشگاهی، تفریحی و بازدیدی را در بر بگیرد. بر اساس مصوبه شورای عالی از آنجا که بخشی از ماموریت آموزش و پرورش بخصوص در دوره ابتدایی بر مبنای مشارکت خانواده‌ها انجام می‌شود، فراغت پنجشنبه‌ها فرصتی است تا دانش‌آموزان بتوانند به فعالیت‌های خانوادگی از جمله صله رحم بپردازند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مديريت محتواي درگاه خدمات الكترونيكي ايران منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • متن تشخیص هویت Refresh CAPTCHA Refresh CAPTCHA