اعلام نتایج اولیه آزمون دستیاری تا هفته آینده

 به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سید امیرمحسن ضیایی ضمن اعلام این خبر گفت: پیش کارنامه‌ای را به همراه راهنمای انتخاب سهمیه‌ها و ظرفیت‌ها تا پایان اردیبهشت ماه از طریق سایت اینترنتی مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانیsanjeshp.ir در اختیار شرکت‌کنندگان آزمون دستیاری قرار می‌دهیم.
ضیایی با اشاره به این مطلب که پیش کارنامه شامل نمره داوطلب و رتبه داوطلب در کل بدون در نظر گرفتن سهمیه و یا جنس می‌باشد، گفت: از زمان اعلام نتایج نهایی (در پایان خرداد ماه) و در اختیار قرار دادن کارنامه و دفترچه راهنما به داوطلبان، فرصت کافی برای انتخاب رشته در اختیار آنها گذاشته می‌شود.
ضیایی با بیان اینکه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته تا 100 رشته مقطع هستند، گفت: معمولاً اکثر داوطلبان تا 30 رشته را انتخاب می‌کنند.
اجرای قانون عدالت آموزشی در مورد سهمیه‌های بومی در سال 93
ضیایی افزود: براساس اصلاحیه تبصره 3 قانون عدالت آموزشی در مورد سهمیه‌های بومی 30 درصد ظرفیت‌ها در هر رشته تخصصی به داوطلبان بومی اختصاص می یابد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: کسانی که از این سهمیه استفاده کنند با حداقل 85 درصد نمره پذیرفته می‌شوند به شرط اینکه بومی منطقه مورد نظر باشند.
وی افزود: این دانشجویان در صورت استفاده از سهمیه مناطق بومی موظف به ارائه خدمت تا 3 برابر مدت تحصیل در همان مناطق خواهند بود.
ضیایی در ادامه گفت: اگر رشته انتخابی داوطلبان بومی در دانشگاه منطقه آنها نبود می‌توانند در دانشگاه قطب مربوطه به تحصیل ادامه دهند ولی محل خدمتشان بعد از فارغ‌التحصیلی همان شهرستان‌های استان بومی خودشان است.
ضیایی اجرای این طرح را کمک به ماندگاری بیشتر نیروی انسانی و متخصصین در مناطق کم برخوردار و غیربرخوردار دانست و گفت: متقاضیان استفاده از سهمیه‌های بومی بر اساس قانون مصوب مجلس، اجازه طبابت در مناطق یا استان‌های دیگر کشور را نخواهند داشت.
بالا بردن سطح علمی آزمون و عدالت در انتخاب دستیاران با تغییر برگزاری آزمون
معاون آموزشی یادآور شد: آزمون دستیاری به دلایل متعددی در کشور ما آزمونی شدیداً رقابتی است و تعداد زیادی شرکت کننده دارد.
وی با اشاره به این که برگزاری یک آزمون کتبی صرف برای نشان‌دادن توانایی افراد برای ورود به تحصیلات تخصصی ناکافی است تصریح کرد: با توجه به حساسیت آزمون دستیاری وزارت بهداشت تصمیم دارد مراحل دیگری چون مصاحبه، در نظر گرفتن نمره آزمون پره انترنی و معدل کل دوره تحصیل را به ساختار پذیرش دستیار اضافه کند.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه تصمیم گرفته شده در آزمون دستیاری سال آینده با توجه به هر رشته تخصصی ضریب خاصی نیز برای هر درس در آزمون دستیاری ضریب خاصی در نظر گرفته شود، گفت:‌ انتخاب رشته مقطع نیز برای داوطلبان محدود به پنج رشته مقطع خواهد شد که البته این طرح به تصویب نهایی نرسیده است و معاونت آموزشی همچنان در حال مطالعه آن است و تصمیم دارد در صورت تصویب نهایی آن را درموقع مناسب اعلام کند تا داوطلبان سال آینده آمادگی کافی را داشته باشند.
ضیایی با اشاره به این که حداکثر سهم مصاحبه در پذیرش دستیار 5 تا 10 درصد خواهد بود افزود: در طرح اولیه‌ای که جهت اعمال تغییراتی در آزمون دستیاری درنظر گرفته شده است عموما تا 20 درصد سهم ارزیابی به موارد غیر از آزمون کتبی مانند مصاحبه، نمرات پره انترنی و معدل کل دانشجو اختصاص می‌یابد و 80 درصد سهم ارزیابی همچنان متعلق به آزمون کتبی خواهد بود.
به گفته معاون وزیر بهداشت تعداد سوالات آزمون دستیاری نیز در سال آینده افرایش خواهد یافت که این امر ممکن است به دو نوبته شدن این آزمون بیانجامد.
وی در این باره اظهار داشت: افزایش تعداد سوالات آزمون کتبی می‌تواند به انتخاب دانشجویان مناسب‌تر کمک کند.
ضیایی خاطرنشان کرد: تمام تلاش وزارت بهداشت در برگزاری این آزمون عادلانه و با امنیت بالا برگزار کردن آن است و تلاش می‌شود که آزمون دستیاری با شرایط فعلی از سطح علمی مناسبی نیز برخوردار باشد.
وی یادآور شد: بر اساس تحلیل‌های انجام شده آزمون دستیاری امسال از بالاترین سطح امنیتی نسبت به سال‌های اخیر برخوردار بود و از نظر علمی نیز تحلیل‌های اولیه نشان داد که سطح سوالات آزمون دستیاری امسال به گونه‌ای بود که می‌توانست تمایز بین دانش داوطلبان را به خوبی نشان دهد.
اجرای فاز اول طرح تحول آموزشی در دانشگاه‌های کشور
معاون آموزشی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برنامه طرح تحول آموزش مبتنی بر چهار برنامه است که اولین برنامه آن توسعه جغرافیایی آموزش عالی سلامت در عرصه سرزمین یا به عبارتی آمایش آموزش عالی سلامت است.
ضیایی با اشاره به اینکه در این طرح توسعه هدفمند مؤسسات آموزش عالی سلامت در دستور کار قرار دارد گفت: در واقع مؤسسات آموزش عالی سلامت اعم از دانشکده، پژوهشکده، پژوهشگاه و هر مؤسسه‌ای که در مسائل آموزشی و پژوهشی مرتبط با وزارت بهداشت است، تعیین می‌کنند که هر مؤسسه آموزشی چه برنامه‌هایی برای توسعه خود دارد.
معاون آموزشی با اشاره به اینکه این برنامه یک سطح‌بندی منظم ارائه می‌دهد گفت: براساس این سطح‌بندی توسعه داخل دانشگاهی، مأموریت‌ها و سطح‌شان نیز تعریف و مشخص می‌شود.
به گفته دکتر ضیایی در سند طرح تحول آموزشی به مسئله قطب‌های نظام سلامت هم پرداخته شده است که با توجه به این سند در کشور 10 قطب خواهیم داشت.
وی افزود: تعدادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در یک قطب قرار گرفته و مأموریت‌های فرامنطقه‌ای و فرا دانشگاهی‌شان را در داخل قطب‌های کلان منطقه سلامت انجام می‌دهند.
معاون آموزشی تحلیل و برآورد نیروی انسانی مورد نیاز سلامت را از برنامه‌های دیگر طرح تحول سلامت ذکر کرد و گفت: برای بهتر اجرا شدن طرح تحول آموزشی باید از تعداد نیروی انسانی مورد نیاز در سطح کشور اطلاع یابیم تا بتوانیم براساس آن برنامه‌ریزی کنیم. این کار با همکاری همه بخش‌های مرتبط در وزارت بهداشت امکان‌پذیر خواهد شد. با این برنامه می‌توانیم برآورد کنیم که تا 10 سال آینده چه تعداد پزشک، پرستار، پیراپزشک و سایر رشته‌ها نیاز داریم و به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کنیم که به همان اندازه نه کمتر و نه بیشتر نیروی انسانی تربیت کنند.
وی افزود: آگاهی از رشته و مقاطع مورد نیاز نظام سلامت کشور از دیگر برنامه‌های طرح تحول آموزشی تا سال 1404 است. با این برنامه رشته و مقاطع مورد نیاز کشور و به دنبال آن توسعه دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد می‌شود و دانشگاه‌ها می‌توانند با برنامه چشم‌انداز نقشه جامع علمی کشور و نقشه جامع علمی سلامت به اهداف برنامه‌های طرح تحول دست یابند.
ضیایی ارتقاء کیفی آموزش پزشکی را در برنامه طرح تحول آموزش الزامی دانست و گفت: برنامه‌های طرح تحول با داشتن ارتقاء کیفی به نتیجه می‌رسند در صورت اجرای همزمان این برنامه‌ها در رسیدن به هدف اصلی‌مان که حفظ، ارتقاء و توسعه سلامت است موفق خواهیم شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مديريت محتواي درگاه خدمات الكترونيكي ايران منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • متن تشخیص هویت Refresh CAPTCHA Refresh CAPTCHA