صدور کارت هوشمند ملی از 22 بهمن ماه سال جاری

 محمد ناظمی اردکانی با اشاره به توقف صدور کارت ملی قدیمی و رونمایی از کارت هوشمند ملی گفت: از 22 بهمن ماه برای افرادی که به سن 15 سال تمام می‌رسند و باید کارت ملی صادر شود، کارت ملی هوشمند جدید داده می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ محمد ناظمی اردکانی رئیس سازمان ثبت احوال کشور در نشست خبری ویژه صدور کارت هوشمند ملی گفت: علاوه بر افرادی که 15 ساله می‌شوند به افرادی که در اسناد هویتی آنها تغییری ایجاد می‌شود نیز کارت هوشمند ملی داده می‌شود.
وی تاکید کرد:‌ در مرحله قبل افرادی که کارت ملی آنها مفقود شده است نیز کارت جدید هوشمند ملی دریافت می‌کنند.
اردکانی با بیان اینکه پروژه کارت هوشمند ملی یکی از پروژه‌های بزرگ فناوری اطلاعات در کشور است گفت: این پروژه در کشورهای توسعه یافته صنعتی و پیشرفته چند سالی است که به اجرا درآمده است و هنوز برخی کشورهای توسعه یافته این پروژه را آغاز نکرده‌اند به طوری که در کشور بلژیک این پروژه به صورت پایلوت به اجرا درآمد تا در صورت موفقیت‌آمیز بودن در دیگر کشورهای اروپایی به اجرا گذاشته شود.
وی با تاکید بر اینکه در پروژه کارت ملی هوشمند از بالاترین فناوری استفاده شده است، گفت: این پروژه از دستاوردهای علمی و فنی انقلاب اسلامی خواهد بود که انشالله در 22 بهمن اجرا و رونمایی آن در سراسر کشور شاهد خواهیم بود.
معاون وزیر کشور در خصوص اجرای پروژه کارت ملی هوشمند به صورت پایلوت گفت: پیش از این، این طرح به صورت پایلوت در شهر مقدس قم اجرا شد که نتایج بسیار خوبی از اجرای این طرح حاصل شد. در اردیبهشت ماه و در انتخابات برای مجریان انتخابات از این طرح استفاده کردیم که خوشبختانه بدون هیچ مشکلی کار پیش رفت.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به شناسایی همه ایرانیان در فضای مجازی به عنوان هدف اصلی کارت هوشمند ملی گفت: تا به امروز شناسایی افراد در فضای فیزیکی انجام می‌شد یعنی شناسنامه و کارت ملی که در اختیار همه ایرانیان بوده است امکان شناسایی در فضای فیزیکی را فراهم می‌کرد حتی شماره ملی که امروز برای استعلام از پایگاه جمعیتی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، امکان شناسایی افراد در فضای مجازی را فراهم نمی‌کرد.
وی تاکید کرد: برای شناسایی افراد دو مولفه فنی در کارت هوشمند ملی در نظر گرفته شده است. مولفه اول اثر بیومتریک هر ایرانی است که بر اساس اثر انگشت در این کارت تعبیه شده است. یعنی برای هر ایرانی نیاز به دو اثر انگشت برای صدور کارت وجود دارد و اثر 10 انگشت دیگر در پایگاه اطلاعاتی کشور قرار داده می‌شود تا از طریق آن بتوان فرد را مورد شناسایی قرار داد.
وزیر کشور با اشاره به امضای الکترونیک و پست الکترونیک برای هر فرد ایرانی به عنوان مولفه دیگر کارت هوشمند ملی گفت: اگر فردی بخواهد در فضای مجازی سندی را مابین خود و سازمان یا وزارت خانه دولتی رد و بدل کند می‌تواند از امضای الکترونیک خود استفاده کند و فردی که از امضای الکترونیک استفاده می‌کند در آینده نمی‌تواند آن را انکار کند.
اردکانی در خصوص پست الکترونیک نیز گفت: هر فرد ایرانی یک پست الکترونیک خواهد داشت تا اطلاعات و یا در صورت نیاز پیام‌های حاکمیتی را که باید در اختیار شهروندان قرار بگیرد از طریق این پست الکترونیک دریافت نماید.
معاون وزیر کشور در خصوص اطلاعات درون و روی کارت ملی هوشمند گفت: اطلاعات روی کارت همان اطلاعات هویتی است که بر روی کارت ملی‌های فعلی موجود می‌باشد اما اطلاعات درون حافظه کارت برخی اطلاعات چون اطلاعات شناسنامه‌ای، گروه خونی و یا تغییرات درون شناسنامه می‌باشد.
وی تاکید کرد: اطلاعاتی که طبق آیین‌نامه هیئت وزیران تکلیف شده است در کارت هوشمند ملی قرار گیرد شامل سوابق تحصیلی، گروه خونی و اطلاعات شغلی افراد می‌شود.
اردکانی ادامه داد: آنچه که در کارت‌های هوشمند ملی حائز اهمیت است این است که این کارت‌ها کلید ورود به پایگاه داده هر سازمان و دستگاه دولتی هستند، یعنی از طریق این کارت می‌توان به پایگاه داده اطلاعات فرد در سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف دسترسی پیدا کرد. به عنوان مثال وزارت بهداشت و درمان از طریق این کارت می‌تواند به عنوان کلید ورود به پایگاه داده سلامت فرد ایرانی به اطلاعات سلامتی این فرد دسترسی پیدا کند. دیگر سازمان‌ها مانند سازمان مالیاتی کشور، وزارت علوم و آموزش و پرورش نیز می‌توانند از این کارت به عنوان کلید ورودی به پایگاه داده افراد استفاده کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مديريت محتواي درگاه خدمات الكترونيكي ايران منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • متن تشخیص هویت Refresh CAPTCHA Refresh CAPTCHA