راه‌اندازی سامانه اطلاعات مکانی وزارت صنعت، معدن و تجارت

 معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت از راه‌اندازی سامانه اطلاعات مکانی صنعت، معدن و تجارت در راستای تکمیل و یکپارچه‌سازی خدمات از طریق پنجره واحد و توسعه و تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی این بخش خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شاتا، سیدعلیرضا شجاعی افزود: این سامانه به منظور تکمیل زنجیره اطلاعات، یکپارچه‌سازی اطلاعات، تهیه ابزارهای مورد نیاز برنامه‌ریزی و مدیریت بخش صنعت، معدن و تجارت طراحی و پیاده‌سازی شده است.
وی با تاکید بر این که بخشی از این سامانه ارائه اطلاعات به صورت مکانی واحدهای تولیدی را در بر می‌گیرد، تصریح کرد: اطلاعات توصیفی و مکانی آن از طریق سامانه‌های دیگر نظیر سامانه هماهنگ (متصل به سامانه بهین‌یاب) وزارتخانه تامین می‌شود و امکان گزارش‌گیری‌های مختلف برای آن در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با همکاری سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی، لایه‌های اطلاعاتی مورد نیاز این بخش تهیه و در سامانه یکپارچه می‌شود تا اطلاعات مکانی با دقت و اطلاعات بیشتری مورد تحلیل قرار گیرد.
به گفته وی، برخی از اطلاعات این سامانه در اختیار عموم و اطلاعات دیگر در دسترس همکاران و عوامل اجرایی وزارت صنعت معدن و تجارت در استان‌ها و معاونت‌های تابعه قرار خواهد گرفت.
شجاعی با بیان این که بخش دیگر این سامانه مرتبط با پیاده‌سازی فرآیندهای معدنی و کاداستر معدن است، اظهار کرد: فرآیند ثبت درخواست و صدور پروانه اکتشاف از طریق این سامانه پیاده‌سازی شده است. برای اجرای آزمایشی این فرآیند چهار استان سمنان، البرز، یزد و کرمان انتخاب شده که هماهنگی‌های لازم برای اجرای آزمایشی صدور پروانه اکتشاف انجام شده و در حال برنامه‌ریزی برای اجرا است.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه برخی از فرآیندهای دیگر حوزه معدن که به اطلاعات مکانی نیاز دارد نیز در این سامانه پیاده‌سازی خواهد شد، افزود: متقاضیان باید برای ثبت درخواست خود از طریق درگاه اطلاعات و خدمات صنعت، معدن و تجارت (بهین‌یاب) اقدام کنند.
وی از تهیه اطلاعات مکانی انبارها و سردخانه‌ها با هدف تکمیل اطلاعات این سامانه خبر داد و گفت: این اقدام با تخصیص شناسه کسب و کار برای انبارها از طریق سامانه بهین‌یاب در حال تکمیل است که با ایجاد این لایه اطلاعاتی و ارتباط آن با سامانه صدور بارنامه‌ها، امکان مدیریت حمل بار و مدیریت زنجیره لجستیک کشور فراهم شده و این سامانه یکی از ابزارهای مهم و حیاتی برای مدیریت این بخش خواهد بود.
شجاعی درگاه اطلاعات و خدمات صنعت، معدن و تجارت "بهین یاب"را در راستای تحقق دولت الکترونیکی و با هدف ایجاد پنجره واحد خدمات این حوزه اعلام و تصریح کرد: این سامانه در سال 90 توسط معاونت برنامه‌ریزی وزارتخانه راه‌اندازی شد و با توجه به گسترده بودن حجم فعالیت‌های اجرایی و سازمانی در حوزه صنعت و معدن و همچنین لزوم یکپارچه‌سازی اطلاعات و فرآیندها، ساختار این سامانه در 9 بخش سرمایه‌گذاری، محصولات، فناوری، منابع انسانی، تجارت جهانی، تأمین مالی، بنگاه‌ها، جریان کالا و انرژی طراحی شده است.
وی با اشاره به این که در هر بخش خدمات مرتبط با آن حوزه به صورت الکترونیکی به متقاضیان آن خدمت ارائه می‌شود، ادامه داد: همچنین هر حوزه و خدمت ارائه شده در این سامانه مرتبط با یکی از معاونت‌های برنامه‌ریزی، امور صنایع و اقتصادی و امور معادن و صنایع معدنی است که مدیریت هر فرآیند را به عهده دارند.
معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت در تشریح فرآیندهایی که به صورت الکترونیکی پیاده‌سازی و درحال اجرا است، اظهار کرد: پرداخت منابع و تسهیلات هدفمند کردن یارانه‌ها شامل تسهیلات خط اعتباری هزینه انرژی، تسهیلات بازسازی بزرگ و کوچک، تسهیلات راه‌اندازی نیروگاه‌های تولید ترکیبی برق و حرارت و کمک بلاعوض نفت کوره و گاز مایع نخستین خدمتی است که توسط این سامانه انجام می‌شود.
شجاعی افزود: همچنین ارائه آمار تولید واحدهای صنعتی و معدنی‌، تعیین موضوعات و اولویت‌های سرمایه‌گذاری، معرفی طرح‌ها برای استفاده از تسهیلات سرمایه ثابت صندوق توسعه ملی، صدور جواز تاسیس از قبیل صدور جواز، انتقال جواز، تمدید جواز، ابطال جواز و اصلاح جواز‌، تخصیص شناسه برای واحدهای صنعتی، معدنی، نیمه تمام و انبارها،هم اکنون به صورت الکترونیکی انجام میشود.
سامانه فناوری شامل داوری، تقاضای پژوهش، توانمندی پژوهش، حمایت و حامی و تخصیص مواد اولیه از قبیل مواد پتروشیمی و مواد مسی بخش دیگری از اقداماتی است که به صورت الکترونیکی در حال انجام است.
به گفته وی، همه فرآیندهای صدور پروانه بهره‌برداری‌، فرآیندهای ستاد تسهیل و رسیدگی به مسائل واحدهای تولیدی، صدور معافیت‌های گمرکی‌، معرفی واحدهای تولیدی برای استفاده از تسهیلات ریالی و ارزی به عنوان سرمایه در گردش صندوق توسعه ملی‌،از طریق سامانه های الکترونیکی صورت می گیرد.
همچنین سامانه ارتقای مدیریت بنگاه (طرح سام) و تخصیص کمک بلاعوض و پرداخت تسهیلات به واحدهای متقاضی، تسهیلات معدنی، استعلام مجوزهای معدنی‌، بازرسی و تایید بازرس، گزارش‌های ستاد اجرایی و صورتجلسات کارگروه معدن استان‌ها و صورتجلسات ستاد توسعه معادن استانی از دیگر اقدامات سامانه‌های الکترونیکی است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مديريت محتواي درگاه خدمات الكترونيكي ايران منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • متن تشخیص هویت Refresh CAPTCHA Refresh CAPTCHA