صدور دستور برداشت مستقیم از حساب مردم

 دبیرکل بانک مرکزی با اعلام راه اندازی پورتال جامع بانکی به صورت مجازی، گفت: انجام دستور برداشت‌های مستقیم به صورت خودكار در مركز پایا راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمود احمدی گفت: وضعیت ابزارها و تجهیزات بانکداری الکترونیک بیانگر گذر از دوران رشد سریع و ورود به دوران شکوفایی است. پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها تقریبا تمامی شهروندان از خدمات کارت بانکی بهره‌مند شده‌اند.

دبیرکل بانک مرکزی اظهار داشت: با توجه به حدود 22 هزار شعبه بانکی و 2 میلیون واحد صنفی، میزان نصب خودپردازها و پایانه فروش‌های فروش و شعب به حد نهایی خود نزدیک شده است. احمدی افزود: رشد چشمگیر صدور كارت اعتباری در سال 89 با رشدی ملایم تری نسبت به سال 90 ادامه یافت، لکن سهم این كارت‌ها در تركیب كارت‌های صادره كشور همچنان اندک است.

وی با بیان اینکه رشد سریع نصب پایانه‌های فروش در 2 سال گذشته اثر خود را در سال 90 به خوبی نشان داد تصریح کرد: سهم زیر 10 درصد تعداد تراکنش‌های پایانه‌های فروش در سال 87، تنها ظرف 3سال به بیش از 30 درصد رسید. با توجه به تحولات سال گذشته و ایجاد شاپرک برآوردهای اولیه حاکی از آن است که این سهم احتمالا تا پایان سال 91 به حدود نیمی از تراکنش‌ها برسد.

احمدی بیان داشت: همانگونه که قبلا اشاره شد با توجه به لزوم ساماندهی پایانه‌های فروش الكترونیكی در نظام بانكی كشور و در چارچوب مصوبه شورای پول و اعتبار و مقارن با فرا رسیدن دهه مبارک فجر سال 90 شبكه الكترونیكی پرداخت كارتی شاپرک ایجاد شد. با ظرفیت سازی شاپرک‌، بانک مرکزی موفق به پشتیبانی و مدیریت 28 میلیون تراکنش در روز پرداخت عیدانه و 31 میلیون تراکنش در روز پرداخت یارانه اسفند سال قبل شد.

دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به اینکه با توجه به تغییر رویكرد نظارتی بانک مركزی به نظارت داده‌ محور و الكترونیكی، با تصویب دستورالعمل شفافیت و تجمیع اطلاعات بانكی گام مهمی در این راستا برداشته شد گفت: لزوم حفظ منافع سپرده‌گذاران از یکسو و حفاظت از دسترسی غیرمجاز و غیرایمن به اطلاعات و داده‌های بانکی مشتریان از سوی دیگر موجبات پیش‌بینی و راه‌اندازی نظام مدیریت امنیت داده‌ها نماد بانکی را فراهم نمود.

وی خاطرنشان کرد: به‌ منظور ‌یکپارچه‌سازی و توسعه خدمات الکترونیکی‌ مالی، الکترونیکی نمودن دریافت‌ها و پرداخت‌های دولتی و خزانه کل کشور، ایجاد ارتباط و اتصال بین تمامی سامانه‌های بانکی با رویکرد دستیابی به بهره‌وری عملیاتی و توسعه‌پذیری زیرساخت‌های تسویه، سامانه بانکداری یکپارچه مرکزی نسیم با قابلیت اتصال به شبکه تبادل اطلاعات بانکی (شتاب) و با استفاده از تکنولوژی بانکداری متمرکز الکترونیکی در بهمن‌ماه سال 90 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

احمدی با بیان اینکه در راستای تحول در راهبردها و شیوه‌های خدمات‌رسانی به مشتریان و به منظور تسهیل در فرآیند پاسخگویی رفع مغایرت خدمات شتاب، میز امداد شتاب (Help Desk) در شهریورماه سال 90 معرفی و بهره‌برداری شد اضافه کرد: طراحی پروژه خزانه مرکزی سامانه تابا به منظور راه‌اندازی فاز دوم سامانه تابا و ارائه اوراق بهادار الکترونیکی به مردم و مشتریان بانک ها نیز عملیاتی شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مديريت محتواي درگاه خدمات الكترونيكي ايران منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • متن تشخیص هویت Refresh CAPTCHA Refresh CAPTCHA