ممنوعیت ورود خودروهای فرسوده به كلان شهرها از تیرماه

 بر اساس مصوبه هیات دولت از اول تیرماه امسال تردد خودروهای فرسوده به هشت كلانشهر ممنوع می شود. كارشناسان با استقبال از این طرح، لزوم همكاری نهادهای متولی را در خصوص اجرای مطلوب این مصوبه مورد تاكید قرار می دهند.

در حال حاضر حدود 400 هزار خودروی فرسوده سواری در كشور تردد دارند كه بر اساس آمارهای منتشره رفت و آمد آنان در شهرهای بزرگ تاثیر بسیار زیادی در آلودگی هوا و محیط زیست دارد.
دولت بنا بر ضرورت های موجود در اسفندماه سال گذشته قانونی را تصویب كرد كه تردد خودروهای فرسوده در هشت كلانشهر را از اول تیرماه سال جاری ممنوع می كند.
این مصوبه هیات دولت بر اساس طرح جامع كاهش آلودگی در هشت كلانشهر و استان تهران، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی، مركزی و البرز می باشد كه در پایان سال 90 ابلاغ شده است.
در طرح جامع كاهش آلودگی هوا علاوه بر سازمان محیط زیست، وزارتخانه های نیرو، نفت، جهاد كشاورزی، صنعت، معدن - تجارت ، سازمان هواشناسی، استانداری ها و شهرداری های كشور در تدوین این طرح نقش داشته اند.
در این طرح سن فرسودگی خودروهای شخصی و كامیون‌ ها و كشنده‌ ها از 25 به 20، وانت بارها از 20 به 15، مینی ‌بوس از 15 به 10، میدل باس و اتوبوس های برون شهری از 15 به 12 و اتوبوسهای شهری و موتورسیكلت ها از 10 به 8 سال كاهش یافت، ضمن اینكه سن فرسودگی تاكسی ها همچنان 10 سال باقی مانده است.
سازمان ها و نهاد های مختلفی همچون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت كشور، سازمان محیط زیست و برخی از وزارتخانه ها، اجرای این مصوبه را گامی در جهت رفع آلودگی و برطرف شدن مشكلات دانستند.
اما همانگونه كه همه كارشناسان اجرایی این مصوبه را مفید می دانند، بر استفاده از اهرم های قانونی برای اجرای آن تاكید دارند تا مالكان این خودروها منفعت خود را در اجتماع سالم و به دور از آلودگی بدانند.
نكته مهم تر اینكه نیروی انتظامی اصرار زیادی بر اجرای این مصوبه ندارد كه از سخنان فرمانده نیروی انتظامی و رییس پلیس راهنمایی و رانندگی می توان این موضوع را بوضوح حس كرد.
فرمانده نیروی انتظامی در باره اعمال قانون ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در هشت كلان شهر از ابتدای تیرماه سال جاری، گفت: طبیعی است هر آنچه قانون بر عهده ناجا بگذارد، باید عمل شود. اما اینكه بخواهیم ایست و بازرسی در معابر ایجاد كنیم، منطقی نیست.
سردار 'اسماعیل احمدی مقدم' تصریح كرد: در گذشته از روی پلاك خودروها مدل آنان را می توانستیم مشخص كنیم اما با پلاك های ملی، اینكار عملی نمی شود.
این مقام انتظامی با بیان اینكه نیروی انتظامی در گلوگاه ها، اسناد خودروها را بررسی می كند و با خودروهای فرسوده بر اساس قوانین برخورد خواهد كرد، اظهار داشت: توقع از نیروی انتظامی برای استفاده از توان خود برای كنترل خودروهای فرسوده موجب دوری ناجا از وظایف اصلی خواهد شد.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در این خصوص با بیان اینكه توقیف، آخرین مرحله برخورد با خودروهای فرسوده است، گفت: راه های بسیاری برای ساماندهی خودروهای فرسوده وجود دارد.
سردار 'اسكندر مومنی' افزود: دولت پس از مصوبه ای كه تردد خودروهای فرسوده را از اول تیرماه در هشت كلان شهر ممنوع كرد، مصوبه دیگری را تصویب كرد تا تسهیلاتی برای دارندگان خودروهای فرسوده قائل شود.
وی با بیان اینكه بخشی از زندگی دارندگان این وسایل نقلیه با این خودروها می گذرد، خاطر نشان كرد: موارد توقیف در قانون مشخص است و جلوگیری از تردد خودروها سیاست كلی نیست.

 

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مديريت محتواي درگاه خدمات الكترونيكي ايران منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • متن تشخیص هویت Refresh CAPTCHA Refresh CAPTCHA